Farmors blommiga grytlapp

Vi blåser liv i våren med pastelliga blommiga grytlappar tycker jag! Och efter alla förfrågningar efter mönster på min farmors blommiga grytlapp, (ja, jag hittade en ålderdomlig grytlapp efter min sedan länge bortgångna farmor, tog en nostalgitripp och läste ut mönstret till den), så har jag nu fått ner det på papper i form av diagram. Den är enklare än du tror. Håll till godo vänner!



Börja med att virka bottenplattan i filévirkning. Min grytlapp med 3 blommor på rad och volangkant samt picotkant runt krävde 17 "rutor", (diagrammet är förminskat till 13 rutor) vilket torde bli 52 luftmaskor att lägga upp om jag kan min matte rätt. :0) Fortsätt enligt diagrammet med 2 lm, hoppa över 2 lm, stolpnedslag i 3e lm. Glöm inte att virka hängflärpen, ca 10 lm om du vill ha lappen lite flådigt på väggen sedan...

Därefter gjorde jag picotkanten för att ha lite stadga i projektet, här kan man leka lite och testa med picot/spets. Jag gjorde en tät picot med en fm i varje filéruta, med picotknölen högt upp, dvs 2 lm och sedan en picotknöl i en 3e lm. I diagrammet visas en fnurra som en picotknöl. Lättare sagt, kika här: 
Här finner ni en videosnutt med picotförslag och hur man kan gå till väga.

Runt hängflärpen virkar du fasta snygga maskor som ger stadga, 14 st passade mitt handlag.
Därefter kommer volangandet! Som är skrattretande enkelt när du väl kommit så här långt! Kort och gott består den av 3 stolpar i varje filérutkant! Följ diagrammet. Voilá!



   
 
Arbetsgången jag följde mig utav, och slutligen bak- och framsida på färdiga lappen.

Ravelrylänk för Ravelrymedlemmar


Kommentarer
Postat av: Anonym

Snygg snygg!!

2010-03-18 @ 12:47:18
Postat av: Kristallklara

Tack! :0)

200 unika besökare & nästan 300 sidvisningar under en och samma dag som jag la ut mönstret!

Wow!! Impad!

Postat av: Marush

I was just looking for this yesterday! Your patterns were mentioned in The Pub of Village Hopelessly Overcomitted on Ravelry today. YAY!!!

2011-03-05 @ 10:53:34
URL: http://ravelry.com
Postat av: Kristallklara

Oh Sweet Overcomitted Friends! Will come and say hi again, any day... Soon... LOL

2011-07-05 @ 13:46:10
Postat av: Inger

Sådana grytlappar virkade min mormor på 50-talet. Jag hade fortfarande en kvar.

2013-07-31 @ 08:05:39
Postat av: Sofia

Tack snälla för mönster! Videon med picotförslag gick inte att visa tyvärr. Ska nog klura ut det ändå hoppas jag :)

2014-06-02 @ 18:50:41
URL: http://linsfia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback