Klaras landet-grytlapp

image157

På begäran -Kristallklaras grytlapp:

Klart jag kan lägga upp mönster på grytlappen! Dessa är jätte-enkla!
Jag har lagt upp 40 maskor i en kedja. Vänd med 3 lm, *hoppa över 1 fm, virka 2 stolpar i nästa fm* Upprepa*-*.
Avsluta med att hoppa över 1 fm och virka sedan 1 stolpe i sista maskan. Vänd med 3 lm.
Alla nästföljande varv görs stolpnedtagen mittimellan föregående varvs två stolpar, se diagram nedan.
Diagram:
I V V V V V V V V V V V V V V V V V V V I
I V V V V V V V V V V V V V V V V V V V I

I= 3 lm, V= 2 stolpar med nedtag i samma m.

Alla 20 varv virkas likadant. När du virkat lapp nr 2 virkas dessa ihop (avig mot avig).
Börja med att i hörnet där du fortfarande har garnet på, att virka 12 luftmaskor med nedtag i samma hörn, som blir grytlappens upphägningsögla.
Jag virkade ett varv fastmaskor först, dvs 1 fm mellan varje stolpe och 2 fm i sidstolparna.
Nästa varv avslutas med en liten spetskant, men först 14 fm om öglan.
Spetskant därefter: , *1 fm + 2lm + 2 stolpar i samma m. Hoppa över 2 m. * Upprepa *-*!
Lirka till hörnen så de blir snygga. Fäst. Voila!

Virkvideos:
http://www.learn-crochet-now.com/
http://www.hassdesign.com/StitchLegend/

Kommentarer
Postat av: Kim

Ha ha...det lät ju jätteenkelt...för någon som kan sticka ;-) Nä, jag beudrar dig! SÅ är det bara! Tack för att du är min vän! Förresten har din stickkuskap blivit en "snackis" i familjen. Dotterna frågade häromdagen om inte "Klara kan sticka en sån där tröja jag vill ha". Jag skrattade bara o sa att då kommer nog mamma bli pank eftersom du är så efterfrågad! :-)

Postat av: Klara

HAHAHA! Sticka? Du är för härlig Kim. V-I-R-K-A. Grytlappen är virkad! ASGARV!!!
Vad härligt att få bli en snackis, så länge det är på rätt sätt! *HAHAHA!* "-Jävla väninna och bara blogga om snören, vem fan vill ha mjuka paket?" HAHA!!! Skicka henne till mig så ska du se att hon kan lära sig att sticka vråltuffa punktröjor själv! OCH VIRKADE! *flin flin*
Kram på dig min älskade vän!

2007-09-23 @ 23:49:17
Postat av: teresa

TACK för mönstret. Nu ska jag, tillfälligt, lägga stickandet åt sidan
och lära mig virka!

2007-09-24 @ 12:46:13
URL: http://bohusstickan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback